Αν και οι πολυβιταμίνες απευθύνονται σε πολλές διατροφικές ανεπάρκειες, δεν φαίνεται να βοηθούν τους περισσότερους ανθρώπους να ζήσουν περισσότερο ή να μη νοσήσουν. Υπάρχουν άτομα όμως που μπορεί να επωφεληθούν.

Ένα συμπλώρωμα βιταμινών περιέχει πολλές βιταμίνες και απαραίτητα ιχνοστοιχεία, αποτελώντας μία λύση διασφάλισης ενάντια σε ενδεχόμενες ανεπάρκειες. Με άλλα λόγια, μια πολυβιταμίνη είναι ένα συμπλήρωμα που καλύπτει όλες τις ανάγκες, συχνά εμπλουτισμένο με πρόσθετα συστατικά, σε πολύ μικρές δόσεις όμως, για να έχουν κάποιο αποτέλεσμα. Στην Αμερική, περισσότερο από το 1/3 των κατοίκων παίρνουν μία πολυβιταμίνη. Τη χρειαζόμαστε όλοι όμως;

Ποιος χρειάζεται μία πολυβιταμίνη;

Γενικά, οι άνθρωποι που είναι πιο πιθανό να επωφεληθούν από μία πολυβιταμίνη είναι εκείνοι που αποτυγχάνουν να καταναλώσουν μία ευρεία γκάμα τροφών, συχνά για οικονομικούς λόγους. Δυστυχώς, τα άτομα με χαμηλό εισόδημα είναι και λιγότερο πιθανό να επενδύσουν χρήματα για την αγορά πολυβιταμινών, γεγονός που δεν προκαλεί έκπληξη.

Επιπλέον , κάποιοι συγκεκριμένοι πληθυσμοί (αναφέρονται παρακάτω) εμφανίζουν πιο συχνά ανεπάρκειες σε συγκεκριμένα διατροφικά συστατικά.

Εγκυμονούσες

Η τρέχουσα βιβλιογραφία προτείνει ότι στις δυτικές κοινωνίες, οι πολυβιταμίνες μειώνουν τον κίνδυνο το έμβρυο να είναι μικρό σε σχέση με το στάδιο της κύησης, καθώς και τη συχνότητα εμφάνισης προβλημάτων στο νευρικό σύστημα. Η εγκυρότητα της βιβλιογραφίας δεν είναι πολύ υψηλή, συνεπώς αυτά τα ευρήματα παραμένουν σε επίπεδο δοκιμής. Επιπλέον, καθώς οι πολυβιταμίνες περιέχουν πολλά μικροσυστατικά, σε διαφορετική φόρμουλα και ποσότητα που εξαρτώνται από τις προδιαγραφές του εκάστοτε προιόντος, είναι σχεδόν απίθανο να αποδοθούν συγκεκριμένα αποτελέσματα σε συγκεκριμένα μικροσυστατικά, αν αυτά δεν έχουν μελετηθεί ξεχωριστά σε έγκυες γυναίκες.

Γνωρίζουμε ήδη ότι το φυλλικό οξύ που βρίσκεται στις πολυβιταμίνες μειώνει την πιθανότητα εμφάνισης νευρολογικών προβλημάτων και τον κίνδυνο το έμβρυο να είναι μικρό αναλογικά με το στάδιο της κύησης. Επειδή το φυλλικό οξύ παίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του εμβρύου. Καλύτερα όμως να λαμβάνεται το φυλλικό οξύ ως ξεχωριστό συμπλήρωμα.

Ηλικιωμένοι 

Οι ηλικιωμένοι είναι πιο πιθανό να εμφανίσουν ανεπάρκειες σε κάποια μικροσυστατικά. Αξιοσημείωτα είναι το ασβέστιο, η Β12 και η βιταμίνη D. Ωστόσο, στο σύνολο, η υπάρχουσα βιβλιογραφία προτείνει ότι σε ανήλικες άνω των 65, οι πολυβιταμίνες δεν βοηθούν να επιτευχθούν οι συνήθεις στόχοι καλής υγείας όπως η μείωση της υπέρτασης ή της γνωστικής εξασθένισης.

Περιοριστικές δίαιτες

Οι περιοριστικές δίαιτες-όπως η πλήρης χορτοφαγία (vegan)- οι δίαιτες ελεύθερες γλουτένης, και κάποιες δίαιτες για απώλεια βάρους, καθιστούν δύσκολο το να επιτευχθούν όλες οι διατροφικές απαιτήσεις των ατόμων. Παρόλα ταύτα, αυτές οι δίαιτες δεν απαιτούν και απαραίτητα συμπληρώματα πολυβιταμινών. Οι ελλείψεις στη διατροφική πρόσληψη θα μπορούσαν να καλυφθούν με καλύτερο διατροφικό σχεδιασμό ή με λιγότερο περιοριστικές εκδοχές της δίαιτας.

Ασθένειες του εντέρου και διαβήτης

Η κοιλιοκάκη και η νόσος του Crohn συνεπάγονται κινδύνους για διατροφικές ανεπάρκειες. Αυτός ο κίνδυνος οφείλεται πιθανώς στην δυσαπορρόφηση των συστατικών της τροφής από το έντερο. Ο διαβήτης τύπου 2 σχετίζεται με χαμηλά επιπέδα μαγνησίου και με άλλες ανεπάρκειες. Επιπλέον, πολλοί ασθενείς με διαβήτη τύπου 2 παίρνουν μετφορμίνη, μία φαρμακευτική ουσία που μπορεί να προκαλέσει ανεπάρκεια βιταμίνης Β12.