Όλα τα δεδομένα για τη βιταμίνη D vitamine d

Αν σας έλεγαν ότι υπάρχει ένα «φάρμακο» το οποίο μπορεί να κτίζει γερά οστά, να δυναμώνει το ανοσοποιητικό σας σύστημα και να μειώνει τον κίνδυνο για διαβήτη, καρδιοπάθειες, καρκίνο και Αλτσχάϊμερ και αυτό μάλιστα είναι δωρεάν, θα το πιστεύατε; Αυτό το φάρμακο υπάρχει ήδη και δεν είναι άλλο από τη βιταμίνη D ή αλλιώς τη «βιταμίνη του ήλιου».

Η βιταμίνη D είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη η οποία σχηματίζεται στον οργανισμό κυρίως μέσω της απορρόφησης της ηλιακής υπεριώδους ακτινοβολίας από το δέρμα, αλλά και από ορισμένες τροφές πλούσιες σε βιταμίνη D. Στην πραγματικότητα όμως δεν πρόκειται για βιταμίνη αλλά για μία προ-στεροειδή ορμόνη, η οποία έχει άμεση δράση στα γονίδια μας. Πρόσφατες μελέτες παρουσιάζουν συνεχώς και νέα στοιχεία στα οποία η βιταμίνη D, επειδή βοηθά στη μείωση των φλεγμονών, στην ενδυνάμωση του ανοσοποιητικού συστήματος, στην ανάπτυξη των κυττάρων και στον έλεγχο του σακχάρου στο αίμα. Παρόλο τα πολλά οφέλη, η ανεπάρκεια της βιταμίνης D λαμβάνει σήμερα διαστάσεις επιδημίας κυρίως λόγω της υπερβολικής αποχής από το φως τού ήλιου.

Πηγές Βιταμίνης D

Ο ανθρώπινος οργανισμός μπορεί να συνθέσει το 90% της βιταμίνης D μέσω της υπεριώδους ακτινοβολίας του ήλιου και μόνο το 10% μέσω των τροφών. Με εξαίρεση τα λιπαρά ψάρια, το συκώτι και το αυγό, τα υπόλοιπα τρόφιμα περιέχουν ελάχιστη βιταμίνη D. Μερικές τροφές (γάλα, χυμός πορτοκαλιού, δημητριακά) μπορούν να ενισχυθούν με βιταμίνη D αλλά σε πολύ χαμηλά επίπεδα.

Τα επίπεδα της βιταμίνης D μπορούν να αυξηθούν όμως σημαντικά από την έκθεση στο ηλιακό φως. Θεωρητικά, η καθημερινή έκθεση στον ήλιο για μερικά λεπτά είναι σε θέση να καλύψει τις ημερήσιες ανάγκες του οργανισμού στη συγκεκριμένη βιταμίνη. 15-20 λεπτά έκθεσης στο ηλιακό φως από τις 10 πμ μέχρι τις 2 μμ, χωρίς αντηλιακό, 3 φορές την εβδομάδα είναι ικανό χρονικό διάστημα ώστε να παράσχει στον οργανισμό την απαιτούμενη ποσότητα βιταμίνης D.

Ποιοι οι κίνδυνοι από έλλειψη Βιταμίνης D;

Διάφορες επιστημονικές μελέτες έχουν συνδέσει την έλλειψη ή την ανεπάρκεια της βιταμίνης D με ραχίτιδα, οστεοπόρωση, αυξημένο κίνδυνο ανάπτυξης Ρευματοειδούς αρθρίτιδας, Διαβήτη, Πάρκινσον, Αλτσχάϊμερ, Πολλαπλής Σκλήρυνσης, φλεγμονές του εντέρου,καρκίνου όλα εξαιτίας της κακής λειτουργίας του ανοσοποιητικού συστήματος.

Πόση Βιταμίνη D χρειάζεται ο οργανισμός;

Μετά από αιματολογική εξέταση 25-OH Vitamin D, τα όρια καθορίζονται ως εξής:

Έλλειψη: < 10 ng/ml

Ανεπάρκεια: 10-30 ng/ml

Επάρκεια: 30-100 ng/ml