φυτικές ίνες διατροφή Γιατί είναι τόσο ωφέλιμες οι φυτικές ίνες; healthy 1

Τι είναι τελικά αυτό που κάνει τόσο σημαντική την επαρκή πρόσληψη φυτικών ινών;

Λειτουργία του εντέρου
Η κατανάλωση φυτικών ινών ρυθμίζει τη λειτουργία του εντέρου, επιδρώντας θετικά στην εντερική μικροχλωρίδα ενώ βοηθάει και στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας και του συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου. Ειδικότερα, ο ευεργετικός ρόλος της αυξημένης πρόσληψης φυτικών ινών στη θεραπεία της χρόνιας δυσκοιλιότητας στηρίζεται στην ιδιότητά τους να διατηρούν μαλακό το περιεχόμενο του εντέρου. Αντίστοιχα, η σημασία των φυτικών ινών στην αντιμετώπιση του συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου οφείλεται στην ιδιότητα των διαλυτών κυρίως φυτικών ινών να απορροφούν μόρια ύδατος και να σχηματίζουν διαλύματα με μεγάλο ιξώδες. Αυτός είναι ένας μηχανισμός που στεκόμαστε αρκετά, δεν σταματάει όμως εκεί! Τα διαλύματα αυτά μεταβολίζονται προς σχηματισμό βραχείας αλύσου λιπαρών οξέων, καθώς και αερίων, που ελαττώνουν το συνολικό απαιτούμενο χρόνο για τη μεταφορά των τροφών από το ένα τμήμα του γαστρεντερικού συστήματος στο άλλο. Έτσι, στο εσωτερικό του εντέρου αναπτύσσονται χαμηλότερες πιέσεις και ο ασθενής ανακουφίζεται από τα συμπτώματα που τον ενοχλούν.Επίσης, πρόσφατες μελέτες συνδέουν τις φυτικές ίνες με αποτροπή της εμφάνισης καρκίνου του παχέος εντέρου. Κύριος μηχανισμός δράσης των ινών είναι η αραίωση και προσρόφηση καρκινογόνων ουσιών, χολικών οξέων και άλλων πιθανόν τοξινών που περιέχονται στον εντερικό αυλό. Πρόκειται λοιπόν, για μια συνήθεια η κατανάλωση των φυτικών ινών που αξίζει και σε βάθος χρόνου.

Απώλεια βάρους
Μια δίαιτα πλούσια σε φυτικές ίνες είναι πιθανό να οδηγήσει σε ευκολότερη μείωση βάρους. Το υψηλό φορτίο φυτικών ινών στο στομάχι οδηγεί σε καθυστερημένη κένωση, προκαλώντας με αυτό τον τρόπο ταχύτερο και πιο παρατεταμένο αίσθημα κορεσμού, καθυστερώντας έτσι το επόμενο γεύμα. Επίσης, στο αίσθημα πληρότητας συμβάλει το γεγονός ότι οι τροφές που είναι πλούσιες σε φυτικές ίνες τείνουν να μασιούνται περισσότερο. Όλα αυτά όμως διαμορφώνουν μια διατροφική συμπεριφορά και δεν είναι απλά επειδή οι φυτικές ίνες δεν έχουν θερμίδες!

Ρύθμιση της γλυκόζης αίματος – Διαβήτης
Οι φυτικές ίνες βελτιώνουν τις συγκεντρώσεις της μεταγευματικής γλυκαιμικής απόκρισης και της ινσουλίνης, πιθανότατα επιβραδύνοντας την πέψη και την απορρόφηση της τροφής. Η κατανάλωση τους μπορεί να βοηθήσει τους πάσχοντες από διαβήτη να ρυθμίζουν καλύτερα τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα τους.

Ρύθμιση της χοληστερόλης αίματος – Καρδιαγγειακά Νοσήματα
Εκτεταμένες μελέτες που έχουν διενεργηθεί με αντικείμενο τη διατροφή που είναι πλούσια σε φυτικές ίνες επιβεβαιώνουν τον ευεργετικό τους ρόλο στην πρόληψη της εμφάνισης υπέρτασης, αγγειακών εγκεφαλικών επεισοδίων και υπερλιπιδαιμιών. Οι φυτικές ίνες φαίνεται, επομένως, ότι λειτουργούν προστατευτικά έναντι των καρδιακών νοσημάτων και μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης στεφανιαίας νόσου. Φυσικά σε αυτές τις περιπτώσεις είναι απαραίτητη η ολοκληρωτική αναθεώρηση της διατροφής και του τρόπου ζωής.

 

 

Source: mednutrition.gr